Funktionsmaskiner

Standard

Idag hade jag en spännande manick på tavlan… Jag stoppade in en 50-lapp och vips så kom det ut en 100-lapp! När jag stoppade in talet 3 kom talet 6 ut och när jag stoppade in talet 4 kom talet 8 ut. När jag till slut stoppade in talet 5 frågade jag barnen vad som skulle komma ut ur maskinen. Barnen fick därpå avslöja vad som hände i min roliga maskin, vilken regel maskinen hade. Jag provade en ny regel på barnen, de avslöjade mig även den här gången.

Nu var det dags för barnen att göra sina egna funktionsmaskiner. De som ville fick arbeta själva, ville man arbeta med en kompis fick man vänta kvar på mattan för att få en arbetskompis. Uppgiften var att rita en funktionsmaskin, bestämma vilken regel just den maskinen skulle ha och sedan först stoppa in pengar och sedan tre tal. Sista talet skulle kompisarna få lista ut genom informationen de fått av de tidigare inmatningarna. I slutet av lektionen gick barnen fram till tavlan och visade sina maskiner och vi andra fick vara med och avslöja vad som kom ut ur maskinen på sista talet och dessutom gissa regeln.

Bild

Bild

 

Bild

Bild

 

Kommentera

