Elevledda utvecklingssamtal

Standard

För åttonde terminen i rad arbetar jag med elevledda utvecklingssamtal. Jag skulle bara vilja säga ”Jabbadabbbadoo”! Under mina år som lärare finns det två saker som sticker ut och verkligen har förbättrat mitt yrke. 1) Digitala whiteboarden, våra active boards, som vi nu har haft i säkert sju-åtta år. 2) Elevledda utvecklingssamtal, genialiskt!

Vi var några lärare som bestämde oss för att prova elevledda utvecklingssamtal och nu är vi fast. Hemligheten med elevledda utvecklingssamtal är FÖRARBETET!! Det tar ca 2 veckor att förbereda och jag avslutar förberedandet med att ta ut eleverna en och en och går igenom hela samtalet. Dessa veckor är så väl värda att investera i. Eleverna har en tydlig och bra dagordning som de följer och prickar av punkt för punkt under samtalet. Kommer allt fram under samtalet undrar du kanske? Ja, absolut. Eleven läser upp mina kommentarer och omdömen för föräldern.

Vi börjar med elevledda samtal redan i ettan. Då går eleven igenom matematik och svenska, i tvåan bygger vi på med ett valfritt ämne. I skolan innan samtalet utvärderar eleven förra terminens mål, tänker hur de fungerar socialt, tänker efter i sv och ma vad som gått bra (självklart skriver jag upp allt vi jobbat med så det blir lättare att komma ihåg), vad de behöver bli bättre på. Sedan väljer de något de är stolta över och vill visa sina föräldrar. I matte kan det vara en spännande sida i matteboken, ett mattespel eller någon annan spännande matteuppgift vi gjort och dokumenterat. I svenska blir det ofta någon text som de är nöjda med som de vill visa. De berättar också varför de valt just att visa dessa saker.

Det pågår två till tre samtal samtidigt i klassrummet, de sitter utspridda med ryggarna mot varandra. (Detta gör att jag hinner ha samtlig samtal på två-tre dagar!!) Datorn står framme, eftersom vi använder oss av skolportalen Unikum. Dagordningen ligger på höger sida med en penna, ”visahögen” ligger till vänster. Framför på bordet står saft och kex. Nu kan samtalet börja.. ”Välkommen till mitt utvecklingssamtal”! När det är dags att skriva terminens mål hinner jag sitta ner med varje familj. Då kan de även passa på att ställa eventuella frågor.

Lyckokänslan jag får termin efter termin i magen är svårslagen. Obeskrivlig. Stolthelt, vilka elever! Alla lyckas. Jag blir så till mig, det är så häftigt. Så bra. Eleverna är så medvetna om vad de kan, vad de behöver utveckla. Det är sällan min uppfattning skiljer sig från deras. I kommentaren kan jag ofta skriva att jag instämmer.

Jag jämför med mina barns utvecklingssamtal och tidigare traditionella jag själv hållit i. Det svåra har alltid varit att få med eleven. Ofta blir eleven blyg eller helt annorlunda när en förälder är med. Även om de förberett frågor och svar hemma och jag ställer frågor så är det väldigt svårt att få eleverna delaktiga. Det blir mest jag som sitter och pratar. Även många föräldrar är det svårt att få delaktiga i traditionella samtal. Med elevledda utvecklingssamtal tvingas barn och förälder att samarbeta och det ger resultat. Mysigt också att se samspelet mellan barn och förälder!

Vad gör då jag under pågående samtal? Det var det svåra i början, att inte lägga sig i… Men det lär man sig. Jag sitter vid datorn, planerar, rättar…, men mina öron är stora som elefantöron och vidöppna. Underbart att höra eleverna förklara sitt GLUS-schema för föräldern.”Här är jag nu, innan trean är slut ska jag hit upp. Jag måste alltså lära mig att hinna läsa textremsorna på TV. Mamma kan vi hyra en film i helgen då?”

Vad tycker eleverna? De älskar att hålla i sina samtal. Längtar efter dem. Fika ger extra plus i deras ögon. ”Det blir väl samma kex som förra gången?”

Vad tycker föräldrarna? Imponerade, tycker att det är väl förberett och proffsigt genomfört. Känner att samtalen utvecklats sedan de var små och gick i skolan. Många minns samtalen som något läskigt.

Vad tycker jag? JABBADABBADOOOOOOOOOOOOOOOOO Kommer aldrig gå tillbaka till vanliga samtal. Tänk vad mina elever får med sig!! Sådan kännedom om sitt lärande och förmågan att kunna leda ett samtal! Där kom en liten tår;-)

Ett svar »

  1. Pingback: Bedömning | Musiken i kroppen

  2. Pingback: Elevledda utvecklingssamtal | Utbildning

  3. Låter helt fantastiskt! Jag har också haft elevledda utvecklingssamtal i ett par år, men inte alls på detta sätt och inte helt och fullt ut kanske alla gånger. Men ditt sätt verkar helt fantastiskt, gillar idéen med fikan! 🙂 Det jag undrar lite över och behöver tips om är, vad för typer av punkter finns med på elevens dagordning? Samt hur går skrivandet i Unikum till? 🙂
    // Jessica

    • Hej Jessica!
      Vad roligt att du har hittat hit! Skrivandet i unikum gör vi veckorna innan samtalet. Då tar vi ett ämne i taget. Unikum kan man utforma lite hur man vill från skola till skola. Vi har först ”gubbar” barnen får fylla i om ämnet. Vad de tycker då de ska ha ämnet…o.s.v. Sedan finns en kommentarruta för eleven. Där använder jag mig av följande frågor(som eleven skriver och svarar på):
      1) Det här har gått bra:
      2) Det här vill jag bli bättre på:
      3) Det här är jag stolt över och vill visa mina föräldrar:
      4) Därför att:

      De skriver först fråga 1. Sedan visar jag på tavlan vad vi arbetat med, påminner och ger exempel i just det ämnet. Eleven svarar sedan på frågan.Sedan skriver eleverna fråga 2. Då tittar vi igen på tavlan. Vad var svårt, vad vill jag bli bättre på. Sedan svarar de. Sedan skriver de fråga 3. Då får de titta på de arbeten vi jobbat med i det aktuella ämnet och välja vad de vill visa för föräldrarna under samtalet. På fråga 4 förklarar de varför de vill visa just det arbetet/spelet eller vad det är. Det var en rolig uppgift eller jag blev så nöjd är vanliga svar där. Sedan finns en kommentarruta där jag kan kommentera ifall jag vill kommentera något.

      Dagordningen kan se ut så här:
      1) Hälsa dina föräldrar välkomna.
      2) Gå igenom dina förra mål.
      3)Logga in på unikum.
      4) Gå in på IUP.
      5)Gå in på omdömen.
      6) Gå till matematik (gå igenom ”gubbarna”, din kommentar och lärarens kommentar)
      7)Gå till svenska (gå igenom ”gubbarna”, din kommentar och lärarens kommentar)
      8)Visa ditt GLUS-schema (mål för åk 3 – alla rutor ifyllda)
      9)Gå till ditt valfria ämne (gå igenom ”gubbarna”, din kommentar och lärarens kommentar)
      10)Gå in på mina mål. Klicka på ny överenskommelse. Tänk ut två nya mål.
      11)Hämta din lärare. Vi hjälps åt att fylla i dina mål.
      12)Avsluta samtalet och tacka dina föräldrar för att de kom.

      Istället för siffror har vi punktringar så barnen kan bocka för avklarad punkt!

      Lycka till!
      /Ida

Lämna en kommentar