Mer gamificering🐒

Standard

Jag har tidigare berÀttat hur jag pÄ lÄgstadiet anvÀnder mig av Mattespelet för att lÄta eleverna pÄ ett mer spÀnnande och spelliknande sÀtt fÄr fÀrdighetstrÀna i matematik. Mattespelet byggde jag upp med olika vÀrldar dÀr eleverna kan levla inom varje vÀrld. HÀr hittar ni Mattespelet.
Nu undervisar jag i Äk 5 och ville Àven hÀr arbeta med gamificering. Jag har byggt upp KlÀttervÀggen pÄ en vÀgg i klassrummet. Till skillnad mot Mattespelet finns hÀr ett mÄl, spelet kommer ta slut. I Mattespelet byggde jag bara vidare vÀrld efter vÀrld. PÄ KlÀttervÀggen kommer eleverna kunna ta sig upp och i mÄl.

En gĂ„ng i veckan lĂ€gger jag in KlĂ€ttervĂ€ggen pĂ„ mattelektionen i momentet ”Jag övar💙”. LĂ€s mer om hur jag arbetar med Singaporematematik hĂ€r. Jag har valt att kombinera Singma med min Bananbordspedagogik och sĂ„klart arbeta digitalt.

Tillbaka till KlĂ€ttervĂ€ggen
. för att klara av ett steg pĂ„ KlĂ€ttervĂ€ggen krĂ€vs att man har samtliga rĂ€tt. Jag har inte satt nĂ„gon tidsbegrĂ€nsning hĂ€r (vilket jag har i Mattespelet dĂ„ jag var ute efter att automatisera
). Jag Ă€r ute efter att se deras kunskaper nĂ€r de arbetar noggrant den hĂ€r gĂ„ngen. Stegen Ă€r hĂ€mtade frĂ„n materialet Diamant och finns pĂ„ skolverkets hemsida.

Vill du ocksĂ„ bygga upp en KlĂ€ttervĂ€gg i ditt klassrum? Skriv en kommentar sĂ„ fĂ„r du alla stjĂ€rnor i en keynote⭐

»

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka pÄ en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s