Multiplikationsblommor

Standard

Jag håller som bäst på att bygga en matteverkstad på min skola. Dels ett riktigt rum, men även en digital variant i form av en blogg. Med bloggens hjälp kan lärarna planera upp lektionen utan att behöva ta sig till matteverkstaden för att se vad som finns att göra. Jag ska berätta mer om själva matteverkstaden en annan gång…

När man kliver in i matteverkstaden vill jag att det ska kännas som om man kommer in i en underbar värld fylld av matte! Allt ska andas matte! Även blommorna i fönstret…. Så därför tog jag 4 krukor och skrev 6,7,8 och 9 på. Sedan tillverkade jag blommor som jag skrev produkterna i 6:ans, 7:ans, 8:ans och 9:ans multiplikationstabeller på. En övning kan då vara att lägga alla blommor på golvet och sedan fördela blommorna i rätt kruka! Se till att få lika många i varje kruka…

img_5363

Eftersom giraffen är vår maskot och värdegrundssymbol blev jag bara tvungen att sätta upp en ”giraffmätare” på en av väggarna i matteverkstaden!

img_5364

 

 

Kommentera

