ASL, fortsättning i åk 2

Standard

Givetvis fortsätter vi med ASL nu i tvåan! Jag har inspirerats av Christer Friman och härmat efter hans tänk med deckarschema. Jag använder samma läs- och skrivövningar. Använder mig även av de gåtor, uppdrag och bedömningar som han gör. Precis som Christer så utgår vi från boken ”Uppdrag Språklyft”.

Eftersom vi inte formade några bokstäver i ettan så har jag lagt till övningar i finmotorik istället för Christers motorikövningar.

Idag arbetade vi för första gången med vårt deckarschema. Vi började med en skrivuppgift i par. Jag hade delat in barnen i deckarkompisar. När texten var färdig fick de illustrera till den och sedan sätta fast uppgiften på ett finare papper.

IMG_0541

IMG_4119

Så nu har barnen sitt första papper färdigt till sin deckarhandbok, en deckarordlista! Alla barn fick ett varsitt deckarschema så att de kan bocka för (färglägga) uppgifterna som de har utfört. På så sätt fungerar schemat både som ett arbetsschema och en checklista.

Fortsättning följer…

 

 

Kommentera

