Hela samtalsmallen vid elevledda utvecklingssamtal åk 1

Standard

Här kommer alla sidor i samtalsmallen som jag gjort till mina ettor.

IMG_0238

Först hälsar man sina föräldrar välkomna till sitt utvecklingssamtal!

IMG_0228

Här skriver vi in barnens ”gamla” mål från hösten och barnen utvärderade dessa genom att färga stjärnan bredvid målet grön, gul eller röd. Jag ger även en kommentar om hur jag tycker det har gått att nå målen. Överensstämmer nästan alltid med elevens åsikt.

IMG_0229

Här tar barnen ställning till påståendena genom att sätta en prick vid tummen ner, mittemellan eller tummen upp.

IMG_0230

Här går jag igenom med barnen (några i taget) vad vi har arbetat med i matematik. Sedan tar de ställning till vad de tycker har gått bra och vad de vill bli bättre på (ett ev nytt IUP-mål). Sedan är det dags att välja vad man vill visa och förklara för sina föräldrar. Barnen motiverar även varför de väljer att visa just detta.

IMG_0231

…. och så på samma sätt med svenska. Jag ger exempel på vad vi arbetat med inom tala, lyssna, läs och skriva. (Här går det alldeles utmärkt att läsa in en text och lägga ljudfilen på sidan. Kanske en inövad och en ny text. Jag spar det till 2:an.)

IMG_0237

Nu är det dag att visa GLUS-schemat. Jag har ”GLUS:at” barnen nu i januari. De har lärt sig att förklara schemat för sina föräldrar. Behöver de lite hjälp på traven så är det bara att räcka upp handen så kommer jag och hjälper till. Deras uppnådda rutor har jag färgat blå och jag drar även ett streck så de ser hur långt de ska ha nått vid 1:ans slut.

IMG_0233

Dags att sätta upp nya mål. Nu ska man hämta fröken, därav frökensymbolen på sidan… Nu har ju eleven berättat för föräldrarna vad den vill bli bättre på i både svenska och matematik. Här sticker jag in med ett socialt mål ibland eller kanske ett mål från idrotten vid behov. Vi fyller tillsammans i målet, vad eleven ska göra för att nå sitt mål, vad skolan ska göra och vad hemmet kan göra.

IMG_0234

… och så återstår bara att tacka för att föräldrarna kom! 🙂

80 responses »

  1. Hej!
    Vilket jättefint arbete med elevledda utvecklingssamtal! Och inspirerande blogg!
    Jag undrar var man kan få tag på det fina och färgglada GLUS-schemat? I min GLU-bok finns bara ett svartvitt att kopiera.
    /fröken Karin 🙂

      • Hej! Vad gulligt av dig, jag använder tyvärr inte ipad utan vanlig dator. Tack snälla du!

      • Hej.
        Jag ska presentera elevledda utvecklingssamtal för min skola inom kort. Skulle uppskattas väldigt mycket om du kan maila mig?
        Tack på förhand!
        Mvh Magnus

  2. Hej. Jättefin mall! Skulle bli hemskt glad om du vill maila den till mig också. Jag använder vanlig dator. Vi har Ipad också på skolan men jag vet inte om vi har keynote. Så vanlig dator får nog bli svaret. Min mailadress är karin.wernersson@skolan.hogsby.se

  3. Hej! Fin presentation du gjorde.
    Jag har Keynote! Skulle du majla den til mig med?
    Med vänlig hälsning, Ana🌸

  4. Hej Ida!
    I år har jag tänkt att börja med elevledda utvecklingssamtal. Satt och surfade runt och hittade din fina presentation. Kan du tänka dig att dela med dig av den?Har du gjort den i keynote på Ipad eller dator? Tack på förhand.
    Anette Carlsson

  5. Hej!
    Jag har tänkt mig exakt detta!
    Fint enkelt och tydligt!
    Eleverna får en tydlig mall att följa.
    Har du lust att maila din presentation till mig så vore jag evigt tacksam!
    Med vänlig hälsning, Clara
    clara@osslind.se

  6. Hej
    Så fin presentation av elevledda utvecklingssamtal! Detta skulle jag gärna vilja testa i min etta. Vill du vara en ängel och maila även till mig? Vanlig dator, words…tack!!

  7. Hej Ida!
    Jag heter Lotta och arbetar som lågstadielärare för första gången. Är 1-7 lärare och har jobbat på mellanstadiet sedan stenåldern.. Ska ha mina första elevledda samtal och föll pladask för din mall. Ser i fältet att många har önskat att få den skickad till sig och den önskar jag också. Har du tid och ork att skicka den till mig??

    Tack på förhand!
    Med vänlig hälsning Lotta Holm

    Charlotta.holm@edu.sigtuna.se

  8. Hej!
    Jag jobbar med elevledda samtal och tyckte ditt upplägg var jättefint. Finns det möjlighet att få ta del av det.

  9. Hej Ida!

    Superfin press och ett bra upplägg.
    Kommer behöva en bra mall i höst och hittade din.
    Finns det möjlighet att få ta del av den?

    Tack på förhand!
    Daniel från Linköping

  10. Hittade din mall via pinterest så fin! Har en åk 1 för första gången och tycker att elevledda utvecklingssamtal är den rätta vägen att gå. Om du har tid, lust och ork får du gärna maila mig mallen.

    Tack på förhand!
    Bodil

  11. Vilken fin presentation du gjort! Skulle du kunna maila den till mig?
    Tack på förhand!/Malin

Kommentera

