Secret five little monkeys

Standard

I åk 1 brukar jag använda mig av min digitala sångbok, ”My first song book” när vi ska stämma upp i sång på engelskan.

20140311-193412.jpg
På varje sida i min sångbok hittar man en sång. Klickar man på bilden länkas man till youtube och videon. En storfavorit hos barnen är ”What color is the sky?”.

20140311-193617.jpg
I boken hittar man också gamla godingar som ”Ten little indians”, ”Incy wincy spider”, ”If you happy”, ”Head, shoulders...” och flera andra.

20140311-193812.jpg
En annan storfavorit hos barnen är förstås ”Five little monkeys”. Då brukar fem barn vara apor på sängen (mattan). Där hoppar dem och ramlar ner en efter en. Någon är mamma och ringer doktorn och några stycken är doktorer. Detta kan barnen göra om och om igen. Nackdelen är att inte alla kan vara ” på scenen” samtidigt. Några får ”bara” sjunga. Det var då jag uppfann ”Secret five little monkeys”. Då står alla barnen bakom sin stol. Innan sången börjar bestämmer varje barn vem de vill vara i sången. Apa 1, apa 2, apa 3, apa 4, apa 5, mamma eller doktor. Ingen avslöjar vem den valt (secret!). Sedan börjar sången och när vi börjar sjunga börjar alla apor att hoppa! Endast doktorerna sjunger såklart ”no more monkeys jumping in the bed” och bara mammorna ringer doktorn. Tillslut får vi få reda på vad alla valt. Täckte vi upp alla roller? Vilken roll har fröken valt?
Mycket roligt, spännande och hemligt. Berätta nu inte för någon;-)

20140311-194600.jpg

 

Under inläggen ”Shapes” och ”Big numbers” kan du se sångboken jag använder i år 2 och 3.

Lämna en kommentar