Fyrfärgsproblem

Standard

Med endast några få dagar kvar till sportlovet kände jag att jag behövde liva upp dagens mattelektion lite. Mina elever älskar när det blir något praktiskt att bita i.

Större än och mindre än stod på dagens agenda. Detta brukar alltid vara ett lätt och uppskattat inslag i matematiken. Efter att ha gjort krokodilgap med händerna tillsammans på mattan så tog jag fram fyra elever i taget till mitt bananbord och övade vidare. De som inte var hos mig fick rita av sin hand på ett papper. Sedan delade de in sin hand i fält, inte för få och inte för små… Barnen valde fyra färger och började färglägga fälten på sin avritade hand. Samma färg fick inte nudda varandra, ett klassiskt fyrfärgsproblem. Det var mycket uppskattat. Vem vet, en annan gång kanske vi tar till foten!

Bild

Kommentera

