Bokfrossa

Standard

Vad vore lärarlivet utan twitter!?! Tänk så många kontakter, tips och lysande idéer jag har fått från just twitter, underbart! Det borde vara varje lärares skyldighet att hänga med där.

Nu börjar mina ettor upptäcka böckernas fantastiska värld och då passade jag på att låta oss frossa i böcker idag. En idé jag snott rakt av från twitter och @lappkullan;-) Jag hade plockat fram 25 böcker idag, lika många böcker som jag har elever. Jag samlade hela klassen på vår matta och berättade att vi skulle bokfrossa. Jag tog en av böckerna och ett av barnen fick säga ett sidonummer. Jag slog upp den sidan i boken och läste högt för barnen. Därefter tittade vi på bokens titel, i vissa fall författare och ibland läste vi även texten på baksidan. Sedan gjorde vi så med alla 25 böckerna!! Åh, vad vi hade det mysigt. Böckerna var på alla möjliga nivåer så att alla skulle hitta en bok som passade. Knappt hade jag hunnit tipsa färdigt om böckerna förrän de flesta var utlånade. Boken får man ha i sin låda, men man får även låna hem den. Dessutom hade jag hittat några vinterritkort i min lokala bokhandel som jag också passade på att visa. På varje ritkort står en uppmaning t ex Måla hatt, halsduk, ögon, näsa och mun på alla snögubbar. Barnen tar en whiteboardpenna och ritar på kortet (som har plastyta), efter utfört uppdrag torkas målningen bort med en servett och är redo att användas igen. Barnen tycker att de ritar, jag tänker att de blir duktiga på att läsa instruktioner!

Jag hade tänkt att vi skulle planera upp veckan efter bokfrossan, men det var som att stoppa ett monster i dörren. Här skulle läsas, punkt slut.

Tusen tack @lappkullan!

Kommentera

