En miljard

Standard

I måndags hade vår skola OS-invigning. Facklan gick först, efter marscherade alla elever med flaggor i händerna. Alla klasser är tilldelade varsitt land. Väl inne på ”arenan” dansades en invigningsdans i form av de olympiska ringarna. Rektorn höll ett invigningstal, OS-eden svors på svenska och engelska. Facklan transporterades därpå upp på skoltaket där den olympiska elden tändes. Invigningen avslutades med att en modig flicka i åk 4 sjöng nationalsången.

Så nu är skolans OS-tema igång. Idrottslärarna, som är initiativtagare, hade gett varje klass (varje land) två uppdrag som skulle genomföras till invigningen. 1) Alla barn i klassen ska tillverka varsin flagga. 2) Varje klass ska tillverka en faktaplansch om sitt land som ska pryda väggen i matsalen. Vi är också ansvariga att räkna medaljskörden för vårt land.

Min klass har tilldelats Kina. Vi gav oss tillsammans ut på nätet och sökte fakta.(Tur att vi hunnit öva på faktatexter på no:n!) Vi skulle ta reda på vad huvudstaden heter i Kina, antal invånare och vilket språk man talar där. Det visade sig att det bor ca 1,3 MILJARDER människor i Kina. Oj, hur skulle jag få eleverna i åk 1 att förstå skillnaden mellan miljon och miljard!?! Orden låter så lika, men är så olika.

Då kom jag ihåg hur jag hade fått en miljard förklarat för mig någon gång. Nämligen,… om man ska sätta in en MILJON på banken kan man ta pengarna i en portfölj. Om man ska sätta in en MILJARD på banken måste man ta pengarna i en lastbil! Eller… göra av med en MILJON kan man göra på ett år, men ska man göra av med n MILJARD ska man göra av med en miljon 1000 år i rad… Kanske blev skillnaden lite tydligare för någon!

På skolgården har våra fiffiga idrottslärare mätt upp en bana som är 500 m lång. För varje varv eleverna går/springer ritar de ett streck på ett papper vi har i klassrummet. Tanken är att alla skolans elever ska samla ihop meter för att gå till Aten. Mot eleverna tävlar personalen. I personalrummet ritar vi i alla km som vi går/springer. Först till Aten vinner! Barnen går och springer varenda rast, fast beslutna om att vinna mot oss;-) Spänningen är olidlig…

Annonser

One response »

  1. Så roligt det låter! Vi är kvar i stenåldern ett tag till hos oss. 😉 Men i slutet av terminen ska vi ha VM-tema så då kan vi låna lite idéer från er. Tur att du delar, tack! Jag gillar särskilt er tävling, elever mot lärare. Kul!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s