Talrad av pärlor

Standard

Idag gjorde barnen egna talrader med hjälp av pärlor och resårband. 20 pärlor skulle träs på tråden, 5 av en färg, 5 i en annan färg o.s.v. Min dotter, som är 10 år och tycker att pärlor är urtrist numera, har skänkt sina pärlor till mig!! För ett tag sedan gjorde vi dubbeltochhälftenarmband av dem, idag fick pärlorna bli talrader. 

Bild

När talraden var färdig kom barnen fram till bananbordet där jag väntade. Av mig fick barnen 6 st skyltar som nu skulle placeras på rätt ställe på talraden. Det var mycket intressant att se vilka barn som använde sig av 5 i taget (färgerna) för att hitta rätt, vilka som räknade pärlorna från 1 hela tiden, hur man flyttade till nästa skylt (tog man till vara på där man stod för tillfället)… Innan man la ut nästa skylt fick man bli godkänd av mig.

Bild

Bild

 

Jag valde skyltarna 3, 5, 11, 14, 17 och 19. Jag blandade skyltarna så att barnen inte fick dem i nummerordning.

Talraderna spar vi i barnens lådor, de kan komma till hjälp när det ska adderas och subtraheras!

 

 

One response »

Kommentera

