Tonåringar

Standard

Nu var det dags att arbeta med talen 11-20. Jag började med att skriva dessa på tavlan med både siffror och bokstäver. Barnen fick tillsammans två och två studera tavlan för att hitta likheter och skillnader. De hittade många tal som började på bokstaven t, de hittade väldigt många tal som började med siffran 1, de hittade att de flesta talen slutade med olika siffror och någon grupp var riktigt observant och hittade att flera av talen slutade på ton. Då skramlade det till i frökens hjärta, matteprat på hög nivå:-) Vi kom alltså osökt in på tonåringar och vad det innebär. Vi pratade och laborerade med tiotal och ental. Vi hann även tillverka varsin talrad (1-20) att ha på bänken nu när vi snart ska börja hoppa på tallinjen.

Bild

 

Vid nästa tillfälle fick barnen dra ett varsitt papper ur en hög. På varje ”skylt” stod ett tal. Jag hade skrivit talen 9, 10-20 och 31 på skyltarna. Barnen fick nu i uppgift att ställa sig som en mänsklig tallinje, utan att prata med varandra. Väl på plats fick alla högt säga sitt tal och vi lyssnade och tittade så allt blivit rätt. Därefter passade jag på att utnyttja den mänskliga tallinjen. Alla tonåringar fick sträcka upp sina skyltar, alla udda tal, alla jämna tal….

Vi samlades på mattan och jag behöll skyltarna 13 och 31 framme. Vi pratade återigen om likheter och olikheter, tiotal och ental. Vi la de båda talen med klossar och stavar samt med pengar. Vi byggde tal i appen ”Montessorisiffror”.

Nu var vi på gång…

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s