10-kamraterna

Standard

När det var dags för talet tio kände jag att vi nu behövde göra något nytt. Först hörde jag mig för om de kände till 10-kamraterna. Det märktes att de arbetat med dessa i förskoleklass. Sedan fick det bli tiokamratstrianglar. Jag delade in barnen i grupper. Varje grupp fick ett 10-kamratspar att arbeta med. Man skulle i ena hörnet skriva talfamiljen på mattespråk. I ett annat hörn skulle kamraternas visas i bild och i tredje hörnet skulle en räknesaga finnas.

Bild

Vi redovisade sedan tavlorna för varandra och fick en bra introduktion till tiokamraterna. (Pdf finns på sidan Pdf:er)

Sedan var vi redo för appen ”Tiokompisar”. Där kan man välja mellan att spela i grupp eller själv. Vi började med att arbeta två och två med appen. Jag hade sparat på appen tills nu när vi skulle arbeta med tiokamraterna. Det visade sig att man kunde öva mycket mer än bara 10-kamraterna på denna app, väldigt användbar… Jag hade blivit lurad av appens namn…;-)

Bild

Kommentera

