Geometriska figurer (2D)

Standard

Innan vi skulle arbeta med de 3D geometrisk kropparna så ville jag se vad barnen kunde om de 2D figurerna. Dels om de kunde figurernas namn och även se om de kände till dess egenskaper. För att se hur det stod till med namnen på figurerna gjorde barnen varsin matterobot. Barnen skulle rita kroppsdelarna i rätt ordning från listan. Först började de med huvudet. De slog en tärning för att se vilken form huvudet skulle ha. Sedan gick de vidare till nästa kroppsdel. När roboten var klar skulle den färgläggas.  Barnen blev mycket nöjda över sina robotar så vi kostade på oss att visa dem för varandra. Nöjda barn som hade lyckats och en nöjd fröken som såg vad barnen kunde och i vissa fall inte kunde.

Bild

Vi övade vidare figurernas namn med hjälp av appen ”Räkneknep”.

Bild

Nu var vi redo för figurernas egenskaper. Jag tog fram en stor kvadrat, en stor rektangel, en stor triangel och en stor cirkel och la mitt på mattan. Vi pratade om vad figurerna hade för egenskaper. Vi pratade hörn och sidor. Även i denna klass sa något barn kant, så vi fick diskutera vad en kant var också. Tidigare år har jag efter detta låtit barnen få i händerna bakom ryggen varsin figur som jag laminerat och låtit kompisarna varvet runt ställa frågor. – Har den tre sidor? – Har den fyra hörn? – Är alla sidor lika långa?…. När vi visste tillräckligt har nästa barn på tur fått säga vilken figur det är. MEN här om dagen läste jag om ”Den mystiska lådan” som Lottis ”kamelfröken” Isaksson skrev och berättade om. Hon hade gjort en låda där barnen kunde stoppa in händerna och känna efter och hitta en figur som sedan kompisarna ställer frågor om tills de kommer på vilken figur som finns i händerna. Jag stoppade nu in mina laminerade figurer i lådan istället! Så kul!!! Att jag inte tänkt på det förut! Toppenbra ju, aldrig mer att jag kör händerna bakom ryggen, det här var döfräckt!;-) Tack Lottis!

Bild

(Pdf finns på sidan ”Pdf:er”.)

Kommentera

