QR-koder

Standard

Idag introducerade jag QR-koder till mina ettor. Hjälp vad det var roligt, men framför allt spännande! Idag blev det en liten tipsrunda om barrträd. Jag förberedde frågorna på http://www.classtools.net/QR/ sedan skrev jag ut QR-koderna i pappersform. Jag plastade in dem för att använda till tipsrundan, men jag fotograferade av den första koden och la upp på den digitala whiteboarden. Jag installerade gratisappen ”QR Reader for iPad” på klassens iPads. Jag visade hur det gick till när man använde appen för att scanna av en QR-kod, sedan var det full aktivitet! Frågan dök upp på iPaden och barnen svarade muntligt på frågorna den här gången efter att ha överlagt med en kamrat.

Bild

För mina ettor blir QR-koder ett spännande sätt att lära sig läsa instruktioner på!! Det här kommer jag att använda mig mycket av! Imorgon när de kommer in i klassrummet ska det vara en QR-kod nere i hörnet på tavlan och några paddor ska ligga framme. De får då scanna morgonens ”hemliga meddelande” där det står att det finns en ny Mandala framme hos mig att hämta. Vi har alltid morgonmys mellan 8.00 och 8.10 då man får smyga in och ta ett valfritt arbete eller bara sitta och mysa.

Bild

Nästa uppdrag till mattedetektiverna kommer naturligtvis att komma i form av en QR-kod. Då har detektivparet uppdraget framför sig på paddan. Lösningen redovisas (ritas) på ett separat papper.

One response »

  1. Pingback: Appar jag använt min första iPad-termin | skolfröken fräken

Kommentera

