Lika med

Standard

Vad det är viktigt med förståelsen i matematik!!! Utan förståelsen måste ju matematik vara som att äta goda ostar utan smaklökar… Visst behövs färdighetsträning också för att automatisera, men förstår eleverna alla gånger vad de gör!?! Detta måste genomsyra min undervisning!

Jag hade skrivit ett likhetstecken och ett plustecken på tavlan när halvklassen kom in. Vi pratade om vad de båda tecknen betydde. Sedan lånade jag tre elever som jag ställde till vänster om likhetstecknet och jag lånade två elever till och ställde till höger om likhetstecknet. Därefter lånade jag upp en professor. Professorn fick först svara på vad likhetstecknet betydde. Jag skröt sedan om vad duktig jag var och att jag ställt upp barnen rätt. Professorn svarade mig att jag hade gjort fel… Jag blev besviken och frågade om professorn kunde hjälpa mig att göra rätt. Professorn lånade upp ett till barn och ställde det till höger om plustecknet och berättade för mig att nu stämde det. Så här höll vi på, jag lånade upp barn i olika konstellationer och alla fick vara professor en gång. Varje gång började professorn att svara på vad likhetstecknet betydde.

Bild

Sedan bytte jag ut barnen mot bollar på digitala whiteboarden. Nu fick barnen hjälpa mig att fylla på med bollar så det stämde. Vi hann med lite annat också. När lektionen närmade sig sitt slut och det var dags för rast ställde jag mig vid ena dörren och klassassistenten vid den andra. Innan barnen fick gå ut på rast skulle de viska i örat på någon av oss vuxna vad likhetstecknet betydde. Jag sa inte till dem om de hade rätt eller fel utan lyssnade bara och registrerade…

Bild

Kommentera

