Fullt ös med tärningsös

Standard

Idag trotsade vi regnet och hade en friidrottsdag. Vid halv 10 gav regnet med sig och resten av dagen höll det sig borta. Jag älskar dessa dagar! Många barn får verkligen blomma ut. Det slår mig varje gång vi har friluftsdag vad gott det gör för barnen som tycker det är jobbigt att sitta still en hel dag i skolbänken.

Visst är det stimulerande med rörelse på många sätt och vis. Försöker ta in rörelse i klassrummet så ofta jag bara kan. Svårt att komma ihåg och hinna med tyvärr… Oftast fastnar jag i samma rörelseövning. Jag kommer in i ”huvud, axlar, knä och tå”-perioden eller ”gör si, gör så”-perioden… Nu har jag fastnat i ”tärningsös”-perioden. Att jag aldrig lär mig! Egentligen kan jag ju många små rörelseövningar, men glömmer helt av vissa och att variera mig. Jag anar ett utvecklingsområde!

Tärningsös, går till så här(så du också kan fastna…;-)): Jag skriver tillsammans med barnen upp 6 kommandon på tavlan. Vi tar olika varje gång, ibland ändrar vi också under lekens gång. Sedan sätter sig alla barnen i ringen. (Läs om vår klassrumsplacering här.) Jag rullar tärningen på tavlan. Nu gäller det för barnen att se vad tärningen visar, läsa rätt kommando och utföra övningen. Efter en stund brukar vi låta den som blir sist färdig med övningen sitta kvar på stolen. Då får vi så småningom en vinnare.

Leken kan varieras i oändlighet. Man kan väva in många ämnen, säg en färg på engelska, säg en produkt som är med i 7:ans multiplikationstabell, säg ett landskap i Sverige…

Bild

Kommentera

