Morfis kod och spännande stationer

Standard

Mina elever har haft som hemuppgift att titta på matteäventyret ”Morfis kod, tjuvåkaren”. Så idag var det dags att utföra liknande uppdrag i klassrummet. Vi lottade fram grupperna, tre barn i varje grupp. En halvklass i taget utförde uppgifterna.

På en station fanns det tre lådor med olika vikter i. Barnens uppgift var att känna vilken låda som var tyngst.

Bild

Sedan hade vi en station som jag kallade tidtåget. Barnen stod efter varandra på led. Den som stod längst bak räknade tyst i huvudet till 1 minut, la därefter handen på axeln på kompisen framför som då började räkna på sin minut. När siste barn räknat färdigt sin minut räckte den upp handen och tidtagaruret stoppades.

På en annan station hade jag byggt en figur av klossar. Barnens uppgift blev att förstora figuren i skala 2:1, fördubbla den.

Bild

På fjärde och sista stationen låg ett rött snöre. Barnens uppgift var att ta reda på hur långt snöret var. De fick inte använda sig av linjal eller måttband.

bild

Barnen tyckte att det var mycket roligt. Vi avslutade med att avslöja resultaten och gav varandra smarta tips.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s