Eftervärme

Standard

Förra veckan deltog jag i lågstadiekonferensen i Stockholm. Då fick vi bl.a. lyssna till Ann Walström från Stora Mellösa skola i Örebro. Skolan fick utmärkelsen Bättre Skola 2011. Hon berättade om skolans fina arbete med flexibelt lärande, där de möter varje elev där den är och framhöll samsynen som personalen har med en gemensam begreppsapparat.

Jag fastnade extra mycket för deras begrepp ”eftervärme”. När det uppstått en konflikt och den har retts ut, antingen med hjälp av en vuxen eller på egen hand, ska eftervärmen infinna sig. Det ska kännas bra i magen. Då har de gjort en tioskalig termometer som används för att berätta var på känsloskalan man befann sig, vilken eftervärme man har uppnått. Är man inte högst upp på skalan kan man diskutera vidare vad som behövs göras för att nå dit. Kan jag göra något? Kan du göra något? Kan din kompis göra något?

Jag snodde idén rakt av och har nu en ”eftervärmetermometer” på klassrumsdörren. Den används flitigt. Många barn går dit och pekar och stämmer av med varandra. Nu ska vi se om hela skolan vill haka på begreppet!

Bild

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s