Den magiska dörren, flippad läxa och kamratbedömning i en härlig röra!

Standard

Min skola håller som bäst på att bygga upp en egen ”bibblis”, en bibliotekssida på nätet. Där ska bl.a. elevernas egna böcker läggas ut för att kunna laddas ner och läsas. Medan vi inväntar att sidan ska bli helt färdig lägger vi ut våra ”Den magiska dörren”-böcker på vår klassblogg. Man klickar på den bokframsida man vill läsa och så kommer boken fram.

Läs gärna, betala med en kommentar;-)

När jag fått upp alla elevernas böcker på vår klassblogg kommer jag ge alla ett varsitt kuvert med ett stort frågetecken på. Kuvertet får inte öppnas innan man tittat på läxfilmen hemma. På klassbloggen läggs läxan upp, en film med instruktion om bl.a. när kuvertet får öppnas. I kuvertet ligger en lapp med ett namn på någon elev i klassen. Den kompisen som står på lappen är den vars bok jag ska läsa med ”two stars and a wish”-ögonen. I filmen kommer det även vara tips på vad man kan ge som stjärnor och vad man kan ge som önskning. Stjärnorna och önskan ger de sin kompis i kommentarfältet under boken.

Bild

2 responses »

  1. Vill bara säga att jag uppskattar din blogg enormt mycket! Jag har infört en variant av dina mattestationer och det har blivit mycket uppskattat av eleverna.

    Nyfiket frågat: fortsätter du upp på mellanstadiet eller tar du en etta till hösten?

    • Hej Monika!
      Tack för dina glada tillrop, de inspirerar mig att blogga vidare!
      Till hösten släpper jag min klass. Vet inte riktigt vilken klass jag får ännu, blir lite rotation i arbetslagen.
      /Ida

Kommentera

