Eldorado

Standard

På min skola har vi valt att använda Eldorado som läromedel för åk 1-3. De flesta är nöjda med böckerna, men det finns några som inte är lika nöjda. Jag tillhör den nöjda delen av lärarna (tur, jag var en av dem som ville införa boken…). Själv tror jag det handlar lite om HUR man använder boken. Det är ingen traditionell mattebok som man sätter i händerna på eleverna och låter dem räkna på. Det tycker jag är strålande! Ingen tävling om vem som ligger först i matteboken, underbart! Eldorado bygger på att eleverna ska förstå matematik, därför är det inte så mycket ”traggel”-uppgifter. Traggel får man lägga till själv. Några som är mindre positiva till boken upplever att det kommer nya moment för fort.

Så här jobbar jag:

Jag tittar först på kapitlet vad det tar upp och innehåller. Jag gör inte alla uppgifter i kapitlet utan låter boken finnas med som en del av undervisningen. Jag tittar vad jag kan göra för praktiska uppgifter till kapitlet, kanske något från vår matteverkstad, strävorna eller något annat jag har på lut. Sedan lägger jag också till färdighetsträning. Det kan t.ex. vara räknemålor, dator eller träna på -häftena(från Natur och kultur). När vi arbetar från matteboken jobbar jag stationsvis. En grupp har matteboken framme hos mig vid bananbordet, en grupp kanske färdighetstränar på datorerna och en grupp kanske färdighetstränar med en mattemåla. Vi jobbar ca 15 min sedan roterar vi. Framme vid bananbordet ser jag varje uppgift barnen gör i böckerna och får på så sätt bra uppfattning om hur det går för dem. Jag hinner sätta en stjärna i boken när uppgiften är klar och slipper rätta matteböcker vid ett senare tillfälle. 

Det finns så fantastiskt mycket roligt och bra att arbeta med inom matematiken!! ….så stressa på och tro att alla sidor ska göras i matteboken är inte min melodi. Barnen dokumenterar och redovisar alltid sina praktiska uppgifter och får då med mycket förståelse på det sättet. Prata, förklara, resonera, jämföra, argumentera med varandra och lyssna på varandra är viktiga ”mattenycklar”! 

Bild

 

Bild

7 responses »

  1. Blir glad när jag tittar in på din sida. Håller med om att Eldorado är trygg att hålla i handen. Tycker dessutom om att höra att du står på egna ben med tex material från NCM. Funderar på varför inte du kunde få vara mina barns pedagog… Tja .. 42 mil är väl ett svar som duger nog så väl!
    Keep gooing!!

  2. Tack för att du delar med dig av dina tankar och ditt upplägg. Har tittat igenom materialet och inser, precis som du, att alla uppgifter omöjligt kan hinnas med. Framförallt inte om man vill ha utrymme över till mer i matten.

    Jag väljer nytt material till mina blivande ettor och det står just nu mellan Eldorado och Lyckotal. Får klura vidare!

    Tack igen!
    Monika

  3. Pingback: Mattedetektiver, uppdrag 2 | skolfröken fräken

  4. Hej och tack för inspirationen! Har nu sedan höstterminstarten arbetat med Eldorado i min etta och ditt sätt att arbeta ger mig klarare tankar hur jag kan arbeta med boken. Har hittills nästan slitit mitt hår av stress eftersom många av uppgifterna kräver mycket ”lärartid”, särskilt eftersom jag har en klass som inte kommit långt i läsningen. Ha en trevlig dag!

  5. Pingback: Appar jag använt min första iPad-termin | skolfröken fräken

Kommentera

