Nationella prov

Standard

Nu är vi färdiga med svenska nationella proven. Dags för matten. Blir så lycklig i magen när jag skummar igenom nationella proven i matematik och konstaterar att de är uppbyggda precis som vår mattebok, Eldorado! Dessutom all praktisk matte vi har arbetat med (från bl.a. ”Hur många prickar har en gepard?” och ”Tal och tanke”) stämmer väl överens med provens innehåll. Klappar mig lite försiktigt på axeln och intalar mig själv att jag nog inte är helt ute och cyklar! (Får återkomma med ett Eldorado-inlägg en annan gång!!)

Här är en uppgift vi gjorde tidigt i år 3. Direkt plockad ur ”Hur många prickar har en gepard?”.

Uppgiften löd: Hur många kvadrater kan ni hitta i en 3 x 3-kvadrat?

Tillsammans med sin mattekompis fick de rita av kvadraten (som fanns på tavlan) på ett rutigt papper och sedan snyggt dokumentera sina resultat. Vi tittade också såklart på kvadratens egenskaper. Vad kunde vi säga om sidorna och om vinklarna?

Bild

 

2 responses »

  1. Ja, skriv gärna ett inlägg om Eldorado. Fördelar, nackdelar, vad krävs, upplägg på undervisningen osv. Jag skall ha en etta i matte nästa år och studerar läromedel just nu. Är lite inne på Lyckotal.

    Med vänlig hälsning,
    Monika

  2. Håller med dig helt. Vi har också Eldorado och jag känner att NP och den har väldigt lika upplägg. Eleverna känner sig ju hemma när de gör dem. Vi har blandat svenskan och matten och har bara två prov kvar i matten. Har gått jättebra för alla. Ser hittills att vi måste lägga mer tid på geometrin och det är det ju inte så mycket av i boken heller tycker jag.

Kommentera

