Digital klockorm

Standard

Jag brukar i åk 1 och 2 använda en analog klockorm för att nöta klockan. Tycker att det är ett effektivt och roligt sätt att lära sig klockans tider. Nu i trean plockade jag fram en digital klockorm. 

Klockormen består av 15 kort (vi gör alltid klockormen i halvklass). Barnen sitter i ring på mattan och korten delas ut. Den som får kortet med stjärnan på startar och stoppar oss. Varje kort har en fråga som skickas vidare, den som har svaret svarar och skickar vidare nästa fråga. När barnet med stjärnan har fått svara på en fråga är övningen slut.

Min klass är indelad i två grupper, blå grupp och röd grupp. När vi känner oss någorlunda bekanta med ormen brukar vi ta fram ett tidtagarur och se hur lång tid det tar för gruppen att klara ormen. Grupperna tävlar inte mot varandra utan det gäller för gruppen att förbättra sitt eget rekord.

Bild

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s