Vi tittar närmare på multiplikationstabellerna

Standard

Visst ska tabellerna sitta som ett rinnande vatten, men förståelsen är ju nyckeln till matematiken! Så idag, första dagen efter lovet, kastade vi oss handlöst in i multiplikationstabellerna. Jag frågade barnen om de hunnit med något annat under lovet än att traggla tabeller, det hade de visst;-)

Först fick varje barn ett multiplikationsrutnät där de skulle fylla i så många rutor de bara kunde. De fick gott om tid på sig och många upptäckte mönster även fast de inte tyckte att de ”kunde” alla tabellerna (tabell 2-10 övades idag). När man kände sig nöjd satte man sig med sin mattekompis och jämförde produkterna. Hade de gjort likadant? Om inte så resonerade de kring vad som borde stå i rutan. När de var nöjda med rutnätet fick de några frågor av mig som de skulle tänka till om tillsammans.

* Jämför produkterna i 2:ans och 4:ans gångertabell, vad ser ni?

* Jämför produkterna i 3:ans och 6:ans gångertabell, vad ser ni?

* Titta på produkterna i 5:ans gångertabell, vad upptäcker ni?

* Om man multiplicerar ett udda tal med ett udda tal, blir produkten alltid udda då? Undersök.

Innan lovet hade vi grottat ner oss i 9:ans tabell och upptäckt flera spännande saker, så nu var de beredda att två och två grotta vidare! Det blev härlig aktivitet och många bra och kloka samtal kring tabellerna. Nu är vi på gång och förhoppningsvis våren också;-)

Bild

Bild

 

(Pdf finns på sidan Pdf:er)

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s