3B – en klass att räkna med

Standard

Jag har inte lärt mina 3:or subtraktionsalgoritm med lån ännu. Det spar jag till längre fram under terminen. Däremot försöker jag få barnen att förstå subtraktion och tänka till innan de börjar räkna. Ta god tid på dig, titta på uppgiften, vilken är den bästa strategin? 61 – 59, två nästan jämnåriga personer det kan inte vara så stor skillnad, då räknar vi från 59 och upp till 61. 71 – 3, ta bort lite, då backar vi tre steg, gärna bokstavligen, upp och gå. 63 – 51, talsorterna räcker till, ”bebismatte” kallar vi detta för nu blir det så lätt att ta talsorterna minus varandra. 63 – 47, nu blir det jobbigare. Nu fungerar inte någon av våra tidigare strategier. Eftersom vi inte lärt oss algoritm med lån ännu så hoppar vi på tom tallinje. Det tycker jag är en bra strategi för att förstå subtraktion och få bra taluppfattning.

Idag repeterade och gnuggade vi subtraktion med strategin att hoppa på tom tallinje. Jag hade gjort läsuppgifter som handlade om barnen i klassen och då blir uppgifterna plötsligt roliga, även fast innehållet var väldigt trist. (se bild..)

Bild

Ett svar »

  1. Hej!

    Har nu med stor glädje läst varenda inlägg du skrivit och jag vill bara säga att du inspirerar enormt!

    Fortsätt så.:-).

    Varm hälsning från
    Monika G… Nybliven prenumerant…

Lämna en kommentar