Marathon

Standard

Jo, jag gillar vintern, fast i måttliga mängder. Kom precis att tänka på en trevlig mattelektion jag hade i höstas, utomhus. Vi har som tradition på skolan att springa skoljoggen i september. Då har vi en strecka i skogen som barnen springer runt, i en timme! På ett varv får man tre streck på handen, ett vid varje station. Det gäller för eleverna att skaffa sig så många streck som möjligt. Sedan räknas det ut ett medelvärde per klass och så ser vi vilken klass som tar hem segern. Ingen vet riktigt hur långt ett varv är, jag har hört många olika förslag.

Jag bestämde mig för att min klass skulle undersöka saken, eftersom flera av barnen hade frågat hur långt ett varv var. Till vår hjälp tog vi mobilappen runkeeper. Kanske inte alltid så tillförlitlig, men vi fick i alla fall något att räkna och fundera vidare på. Vi funderade vad vi ville ta reda på. Vi funderade över hur långt ett varv är, hur fort det går att springa ett varv, hur lång tid det tar att gå ett varv, hur många varv man ska springa för att springa en mil, hur långt ett Marathon är och till sist undrade vi hur många varv man skulle springa för att ha sprungit ett Marathon i vårt skoljoggenspår. På med skor och ut i spåret! Birgitta gick med de som ville gå och jag försökte haka på löparna… Ett varv visade sig vara 1,6 km och skulle vi riva av ett Marathon i vårt spår skulle vi behöva springa 26 hela varv och sedan 1/4 på det 27:e varvet. Vi beslöt efter noga övervägande att låta bli, men tillsammans hade vi nästan sprungit och gått ett helt Marathon:-)

Bild

 

(Pdf finns på sidan Pdf:er)

Kommentera

