Textkopplingar

Standard

I klassrummet avverkas nationella prov på löpande band… ,så det blir inte så mycket tid och utrymme över till nya kreativa idéer just nu… Här om dagen hade eleverna ett skrivprov. Då skulle de skriva om en dröm de haft eller fantisera ihop en berättelse om en dröm. Det var fantastiskt roligt att läsa alla berättelser, vilken härlig fantasi och skrivglädje de har! När jag läste en av texterna kom jag att tänka på ”Kalle och chokladfabriken”. Det var häst av chips, flicka av kakbitar, trappa av gelé… Jag blev nyfiken på om eleverna skulle tänka som jag, vi hade nämligen den boken som högläsningsbok innan jul. Så jag bad författaren om lov att få läsa upp berättelsen för klassen och plockade fram mina textkopplingsskyltar (Barbro Westlund ” Att undervisa i läsförståelse”). Skyltarna la jag på mattan mitt i klassrummet och började sedan läsa berättelsen. Skyltarna kommer fram lite då och då, men nu var det ett tag sedan de var framme så det var allt på tiden att de fick luftas igen! På ena skylten står det ”text till mig”, den går man och hämtar och håller upp om man kommer på något som man själv varit med om och kommer att tänka på när man hör vad jag läser. De säger då att de vill göra en ”text till mig-koppling”. Den andra skylten står det ”text till text” på. Den plockar man upp om man kommer att tänka på en annan bok, saga, berättelse när man hör mig läsa. På den tredje och sista skylten står det ”text till världen” på. Den hämtar de och plockar upp om de vill göra en koppling till något någonstans i världen. Kanske något de hört på lilla aktuellt eller något någon har berättat.

När jag introducerar skyltarna börjar jag med ”text till mig”-skylten som är lättast för dem. Jag gör några kopplingar själv medan jag läser. Snabbt förstår de galoppen och vill gärna göra egna kopplingar. Första gångerna kopplas det mest hela tiden och läsningen blir rätt hattig. Men när alla provat så blir det väldigt bra och de tänker till innan de kopplar och gör det inte hela tiden.

Bild

Kommentera

