Dinosauriematte

Standard

På so:n arbetar vi för fullt med forntiden. Nu har vi kommit fram till dinosaurierna. Spännande, tycker eleverna och jag. Tänk så mycket matematik det ligger gömt bland alla fossiler;-) Hittade några spännande dinosauriefotspår på unga fakta för några år sedan som nu blev perfekta matteuppdrag. Eleverna fick två och två avgöra vilken tass (eller vad det nu kan heta…) som hade största arean och vilken som hade största omkretsen. Sedan fick de skriva ner sitt svar och berätta hur de hade kommit fram till detta. Egentligen är fotspåren tänkta att förstora till naturlig storlek, vilket naturligtvis också är jättespännande. Det gör vi vid ett senare tillfälle och sätter upp fotspåren bredvid våra egna. Underbart när so blir matte!

Bild

Annonser

2 responses »

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s