Klassrumsmöblering

Standard

Ett U? Två och två? Långbord? Grupper? Där någonstans tog min fantasi slut…, plötsligt kom den bara över oss, klassrumsmöbleringens Ferrari! Det var på en av våra studiedagar i augusti förra året som vi fick nys om detta. Josef ”Den magiska dörren” Sahlin var hos oss och föreläste och av någon genialisk anledning frågade någon av oss hur det var möblerat i hans klassrum. Han berättade och vi häpnades. Tänk att det fanns en placering vi inte hade tänkt på! Jag blev besviken på mig själv att jag inte hade kommit på denna tidigare. Vi 3:a-fröknar nappade direkt och började genast stuva om i klassrummen. Från den dagen har vi våra bänkar längs med väggarna, där har eleverna sina arbetsplatser. När det blir dags för genomgång på tavlan eller annan typ av samling vänder de sina stolar så de hamnar i en stor ring. Oj, vilka ytor vi fick i klassrummet helt plötsligt! När eleverna arbetar på sina arbetsplatser sitter de mot väggen och störs inte av varandra. Dessutom sitter de rättvänt när jag kommer och ska hjälpa till. En suverän placering tycker jag! Synd att det skulle ta så många år innan jag ramlade över den…;-)

Bild

2 responses »

  1. Pingback: Hur är ditt klassrum möblerat? | Rektor Lina bloggar

Kommentera

