Läxor?

Standard

Läxors vara eller inte vara är en het potatis. På min skola har vi läxor. För mig är det viktigt att läxan har ett syfte. På lågstadiet har läsläxan varit en självklarhet tycker jag eftersom ”en kvart om dagen” är och förblir bästa läsmedicinen. Vi tycker vi får goda läsare av det. Jag ger även en matteläxa och en frivillig utmaning i veckan. Matteläxan har haft 3 viktiga syften i mina ögon:

1) Ansvar – komma ihåg att ta med läxan hem, göra den och ta med den i tid tillbaka.

2) Föräldrar – hemmet får en inblick i vad vi jobbar med i matematik.

3) Befästa – jag ger aldrig nya moment i läxa, utan läxan blir att befästa det vi gjort i skolan och jag går alltid igenom läxa noga innan den tas hem.

Problem stöter jag på när vissa elever inte får den hjälp de behöver hemma av olika anledningar. Då tänker jag främst på läsläxan som en vuxen behöver lyssna på.

Klassbloggen jag har fyller till viss del informationen till föräldrar. (syfte 2) Men så länge inte alla föräldrar följer oss på bloggen fyller läxan ändå syfte 2.

Den frivilliga utmaningen kom till för de elever som behöver en utmaning eller är sugen på fler hemuppgifter. Ofta är det en kluring, digitalt eller på papper. Denna vecka blev det en utmaning som många kan försöka sig på, om de vill:

Jag delade ett dokument med mina elever i google drive. I dokumentet kan alla skriva och se varandras svar. Uppgiften var att uppskatta hur lång tid det tar att räkna högt från 0 till 100. Sedan får någon ta tid. De undersöker sedan skillnaden mellan uppskattningen och det uppmätta resultatet. Redan medan jag presenterar uppgiften börjar några i sitt huvud gissa hur lång tid det skulle ta(vilket är huvudsyftet med denna utmaning). Många (de flesta) vet jag tycker det är jätteroligt att skriva i gemensamma dokument och kommer glatt genomföra uppdraget. Någon kommer ”bara” gå in och läsa i dokumentet vad kompisarna skrivit och inte utföra uppdraget själv (här har man blivit pålurad massor av kunskap genom att ”inte göra” läxan..;-)) Någon gör ingenting. När vi sedan gemensamt tittar på dokumentet nästa vecka och alla som skrivit får redogöra för sina upptäckter blir hela klassen pålurad uppgiften;-) När vi lyssnat på våra kompisar kommer jag ge uppgiften att de tillsammans med sin mattekompis nu ska uppskatta hur lång tid det tar att räkna bakifrån, från 100 till 0 och sedan ta tid på varandra!  Därpå hjälpas åt att räkna ut skillnaden mellan uppskattning och resultat. Självklart ska alltsammans dokumenteras. Frivillig… javisst, men alla lärde vi oss något;-)

Bild

Kommentera

