The big 5, the big 6 och veckans förmåga

Standard

Tidigt i höstas gick jag med i facebookgruppen ”The big 5”. En tid senare, en mörk kväll i oktober hemma i soffan, tog jag mig tid att titta lite närmare på facebooksidan. Där blev jag sittande… Jag hittade många trevliga och bra exempel på hur lärare runt om i landet jobbade med förmågorna. Det var färgglada planscher och kunskapsträd, för att bara nämna några goda idéer. Håret stod på ända, hjärtat slog volter, jag var på g. Jag ville använda mig av dessa idéer, men göra min egen twist av det hela. Jag sprang genast och hämtade papper och lånade en penna från dotterns skrivbord. Jag hade en idé och var tvungen och skissa lite på den och se om den skulle fungera även utanför mitt lilla huvud.

Det blev en kunskapsraket, där alla barn i klassen skulle vara med. Bränslet, de fem förmågorna, skulle ta dem till olika planeter. Jag började med matteplaneten, svenskaplaneten och engelskaplaneten. På varje planet skulle det finnas utomjordingar som fick symbolisera kunskapskraven. Från varje utomjording skulle jag ha en tankebubbla med det centrala innehållet till just det kunskapskravet. Tankebubblorna skulle jag då lätt kunna byta ut vid nästa termin om det skulle behövas. Jag skrev även en förklarande text till mitt Lgr 11-universum.

Eftersom klassassistenten i min klass, Birgitta, är fantastisk på att rita bad jag henne om hjälp att tillverka en raket, några planeter och en utomjording.

I klassrummet började jag ett stort arbete med att förklara allt från Lgr 11, kunskapskrav, centralt innehåll till förmågor och just the big 5. Detta gjordes väldigt noggrant och det fick ta den tid det tog. Allt eftersom växte vår universumvägg upp.

Sedan hade jag ju turen att läsa om the big 6 och Lottas fantastiska jobb på Årstaskolan. Hennes sjätte värdegrundsförmåga fick bli min solförmåga. Nu fick solförmågan stråla på vår universumvägg också!

Bild

Bild

Bild

Bild

Förra veckan hade vi den metakognitiva förmågan som veckans förmåga, strålande inför de nationella proven i matematik.

Den här veckan är veckans förmåga att alltid göra sitt bästa, en av våra solförmågor. Det tyckte jag kunde passa bra så här i nationella prov-tider! Tillsammans använde vi oss av progressionstrappan för att se hur vi går från att vara kass till att bli vass på detta.

Bild

Jag tycker att förmågorna känns rätt. Flera av dessa förmågor har jag själv aldrig fått möjlighet att utveckla under min skoltid, utan har fått kämpa till mig dessa i vuxen ålder!

6 responses »

  1. Ojdå, trodde att jag redan svarat… Det skulle vara jättesnällt!! Vi ska börja arbeta med förmågorna nu efter lovet och en sådan progressionstrappa skulle vara perfekt att använda på smarboarden 🙂

    Hälsningar, Anna

Kommentera

