Mattenauterna och utomjording

Standard

Idag använde jag mig av Årstaskolans fantastiska mattesida mattenauterna på mattelektionen. Jag ville repetera tallinjen och visste att på mattenauterna fanns bra sådana uppgifter. Jag delade in barnen i par, idag fick de arbeta med bänkgrannen. Uppgiften fanns framme på tavlan, men jag hade också skrivit ut ett papper till varje grupp. Nu gällde det för paren att lista ut vad pil a och pil b var för tal på tallinjen. Det blev bra diskussioner i alla paren. När paren var nöjda med sina lösningar fotograferade jag lösningarna med min mobil. Sedan tittade vi på en lösning i taget framme på tavlan. Paren fick komma fram och berätta hur de hade tänkt. Oj, vad många smarta och fiffiga lösningar som delgavs!

Bild

 

Senare under dagen övade vi på att skriva instruktioner med hjälp av punktlistor. Barnen fick skriva instruktioner om bl.a. hur man borstar tänderna, hur man vässar en penna…  När barnen var färdiga dök det upp en utomjording som hade gått svenskakurs och lånade barnens instruktioner och försökte lära sig några jordiska vardagssaker! Det blev roligt och nyttigt att se hur noga man måste vara i instruktionen och hur saker och ting kan tolkas!

 

Kommentera

