Mätning

Standard

Jag vet inte om det är för att vi befinner oss i melodifestivalstider som jag blev sugen på tävling, poäng, programledarskap. Det fick bli mättävling idag för att repetera mätning helt enkelt. Jag delade in klassen i fyra lag. Jag utsåg en sekreterare i varje lag som fick hålla i pennan och pappret. Sedan fick lagen en uppskattningsuppgift. Nu gällde det att uppskatta föremålets längd utan linjal eller andra mätinstrument. De hade bara varandra i gruppen att använda sig av. Alla gruppmedlemmar fick först komma med varsitt uppskattningsförslag. Sedan skulle de bestämma sig för en gemensam, gruppens uppskattning.

Jag skrev upp gruppernas uppskattning på tavlan, sedan mätte vi föremålet. Laget som kom närmast fick 4p, näst närmast 3p, sedan 2p och slutligen 1p. Uppgift de fick uppskatta var…

…dörrens höjd…

…tavelpennans längd….

…. mattans omkrets…

… fröken Idas arm….

… gemets längd….

Jag blev glatt överraskad över vilka kvalitetsuppskattningar samtliga grupper gjorde. På bilden nedanför kan man se hur en grupp kom på att en pojke i gruppen hade samma armlängd som mig, varpå han lägger sig ner på golvet och låter en kompis stega hans armlängd!

Bild

 

Bild

Kommentera

