Bråkigt värre

Standard

Idag var det dags att arbeta med bråk igen. Det har vi inte gjort sedan i tvåan. Läste i ”Tal och tanke” om idén med dagens bråk. Jag började med att skriva antalet sjuka barn idag i bråkform (1/25) på tavlan. Sedan fick klassen komma på hur vi då kunde skriva ett bråk för dagens friska barn. Så varje morgon denna vecka kommer det att stå ett tal i bråkform på tavlan och barnen har hela dagen på sig att lista ut vad det står för. Idag fick det bli 9/25, det är andelen pojkar i klassen. Det kom de på! Imorgon ska jag ta antalet som hunnit fylla 10 år! 

Sedan fick de två uppdrag tillsammans med sin mattekompis. Såg att del av antal dyker upp i matteboken nu så det första uppdraget fick bli ”Rita 1/3 av frukterna i fruktskålen”. Framme på (passande nog…) bananbordet stod en fruktskål med 6 olika frukter. Givetvis dokumenterade de sina resultat. Idén fick jag av min vän och kollega Mia Danielsson.

Uppdrag 2:”Rita en människa som är 1/4 av din längd”. Det var spännande. Här fick de rita fantasifigurer, så länge som längden var 1/4 av sin egen längd. Några var väldigt noggranna och mätte armar och ben och ritade 1/4 av dessa också. Vi hann inte riktigt klart med dokumentationen, utan fortsätter en annan dag. Härlig aktivitet blev det.

Ska bli roligt att så småningom få sätta upp mini-3B på väggen!

Bild

 

Bild

Annonser

2 responses »

  1. Bara för att bråka lite till:-)
    Hur stor del av klass 2Cs´djur är fyrbenta?
    Hur stor del lever i vattnet?
    Hur stor del har fler bokstäver än 5 i namnet?
    Vet inte om det blir för stora tal men kanske någon vill ta sig an problemet.
    Sussie

  2. Hej Fröken fräken det är verkligen kul att läsa om allt roligt du gör med eleverna. Du är jätteduktig och vass på att dela med dig ;0)
    // Helena

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s