2D och procent

Standard

Idag repeterade vi tvådimensionella figurer, man vet aldrig vad som dyker upp på nationella proven! Bakom cirkeln på tavlan kunde eleverna dra fram gömda ord som skulle placeras under rätt figur. Vi pratade även egenskaper. Vad skiljer en romb från en kvadrat? Parallellogram från rektangel?

Bild

Därefter tittade vi på procenttecknet och pratade om procent. Har du sett tecknet förut? Vad heter tecknet? När används det? Någon visste att en hockeyspelare var 100%-ig på att sätta straffar. då kom vi in på en bra diskussion om vad 100% betydde i olika sammanhang.Vi kom även in på hälften, 50%. Detta var spännande, nu var det bara att baka ihop 2D och procent. Så här fick det bli:

Tillsammans med sin mattekompis skapade de en av dessa figurer(jag tilldelade grupperna varsin) och delade in figuren i två lika stora delar. På delarna skrev de 50%. När de var klara fick de välja en ny, valfri figur. Den här gången kunde man prova att dela in den i 25%-bitar. Genast började några experimentera med svårare procenttal. Det blev liksom roligare än vad jag hade tänkt;-)

Bild

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s