Kobingo

Standard

Traggla kan vara tråkigt, men nödvändigt. Just nu är det additionsalgoritmer med minnessiffra som ska tragglas. Då får man helt enkelt kultraggla! Jag dammade av en gammal goding jag körde mycket med på mellanstadiet, nämligen kobingo. Egentligen heter det positionsspelet, men hur spännande låter det? Jag döpte helt enkelt om spelet till kobingo. Nu blir det genast mer intressant. Att jag sedan berättar att det i verkligheten finns något som heter kobingo och berättar vad det innebär och att en kossa råmar när jag klickar på den på tavlan livar upp ytterligare;-)

Vi spelade i halvklass. Barnen ritar upp varsin spelplan med  9 rutor, 3 x 3. Jag slår en tärning på digitala whiteboarden. Siffran som dyker upp placerar barnen direkt in i en av rutorna på sin spelplan. När jag rullat tärningen 9 ggr så är spelplanen fylld. Då har de ju tre tresiffriga tal på varandra, då utförs en uppställning på dessa. Det gäller att komma så nära 1000 som möjligt. Sedan får de utläsa sina svar och jag skriver upp dessa på tavlan så de ser att de sagt rätt. Sedan frågar jag om det är någon som kommit ännu närmare 1000.

För att variera spelet lite spelar vi inte bara närmast 1000, utan även högsta talet och lägsta talet.

Frågar du mina elever så tragglar vi inte, vi leker! Lurad;-)

Bild

 

3 responses »

  1. Jag brukar köra detta med men då kallar jag det ”veckans mattemästare”. De utmanar dessutom mig… Ta tex att de ska addera två tresiffriga tal och målet är att komma närmast 1000. Jag slår tärningen och de får placera ut den på sin spelplan. På tavvlan har jag ritat upp en spelplan till mig och de får då bestämma var jag måste sätta min siffra.
    Gissa om jag förlorar jämt! Och det är så roligt varje vecka.
    Den/de som kommer närmast det vi bestämt får stå som mattemästare på tavlan hela veckan och det roliga är att det verkligen kan vara vem som helst som lyckas!
    Tänkte dela med mig då jag får så mkt inspiration av dig:-)
    Sussie

Kommentera

