Delad glädje…

Standard

Vi arbetar i google-miljö och en av fördelarna med google är att man kan dela dokument med varandra. En annan att hela klassen kan skriva i ett och samma. Treorna på min skola läser ”Pojken och Tigern”, ett kapitel i veckan hemma. Den här veckan handlade kapitlet om Furuvik och djur. Då delade jag ett dokument med alla barn i klassen där de ska hjälpas åt att fylla på klassens djurkedja. De skriver ett djur som börjar på samma bokstav som det tidigare djuret slutade på… Hemuppgiften är till tisdag. Då ska vi se hur lång kedjan har blivit. Kanske vi försöker slå vårt rekord med en annan slags kedja längre fram på terminen.

Med kedjan kan vi sedan arbeta vidare. Prata ordklasser,charader, läsa och skriva faktatexter, räkna ben… ja, bara fantasin sätter stopp.

En hemuppgift där man gör så mycket eller lite man vill. Uppmaningen till barnen var att hjälpas åt att få en så lång kedja som möjligt. När jag kom hem öppnade jag dokumentet och jag blev förvånad när jag såg att kedjan redan hade påbörjats!!

Bild

3 responses »

  1. Är så glad att jag ”ramlade” in på din blogg. Vilken inspirationsbank. Snor idéer och tanlar hej vilt:-)

    Idén med djurordkedja i läxa är ju kanon!! Kan inte min tvåa få utmana er?? Är inte så haj på googledoc men visst borde vi kunna dela dokumenten för att kunna jämföra:-)
    Mvh
    Sussie

  2. Hej Sussie!
    Tack, vad glad jag blir!! Kul att du ramlade förbi;-) Ja, sno allt du vill och lite till!
    Klart vi antar utmaningen! Du hittar min mailadress på Rösjöskolans hemsida. Välj avdelning/klass. Klicka på Ida Rudin.
    /Ida

Kommentera

