Solförmåga

Standard

I klassen har vi under hösten arbetat med ”the big 5”-förmågorna. För någon vecka sedan såg jag att Lotta Bohlin på Årstaskolan arbetade med en sjätte, helt genialisk, förmåga. Hon kallar den för värdegrundande förmågor. Jag blev helsåld på idén och funderade varför jag inte kommit på denna själv… Jag snodde idén rakt av och idag presenterade jag den för klassen. Eftersom vi jobbar med Olweusprogrammet på skolan och har soltimmar på schemat kändes det naturligt att döpa denna sjätte förmågan till solförmågan! En otroligt viktig förmåga såväl i skolan som i livet!! Nu sitter solförmågan och strålar över de övrig fem förmågorna på vår klassrumsvägg.

Som om det var nog med det….Lotta hade även en helt suverän trappa att ta till hjälp då förmågor ska förklaras. ”Från kass till vass”, återigen, varför har inte jag kommit på detta!?! Trappan snodde jag också rakt av, så himla bra!!! Hade helt enkelt inget val, måste ha!

Så idag efter att jag hade introducerat solförmågan så började jag förklara veckans förmåga, generös, för klassen med hjälp av trappan ”från kass till vass”. Nu fick jag använda mig av mina skådespelartalanger(?). Underbart, älskar det. Jag hade en stor svart sopsäck med pop corn från klassens klassfest i fredags, men nu låtsades jag att den var fylld till bredden med godis. Barnen fick instruktionen att den jag kom fram och hälsade på skulle säga: får jag smaka? Vi började längst ner på trappan, kass på att vara generös. På frågan  får jag smaka svarade jag: Nä, jag har inte så många godisar. Nästa steg, lite mindre kass, så svarade jag: Okej då, du ska få den minsta. (Så började jag rota i sopsäcken och fick upp ett popcornskrot…) Nästa trappsteg, nu börjar jag bli lite vassare på att vara generös. Jag svarar: Javisst, vi delar lika. Slutligen, högst upp på trappan och vass som bara den, svarar jag: Javisst, ta så många du vill. Du får ta precis vilka du vill.

Vi diskuterade trappsteget högst upp och kom fram till att är man riktigt vass på att vara generös kräver man ingenting tillbaka och kan även avstå saker för någon annan.

Många skratt blev det. Barnen kände igen sina småsyskon (och många sig själv) i de lägre trappstegen.

BildBild

2 responses »

  1. Hej, upptäckte samma sida som du för ett tag sedan och blev lika såld som du. Har redan testat den två gånger och tredje gången bli i morgon. Supertydligt verktyg för mina elever. Lycka till i ert arbete.

Kommentera

