Flexibel

Standard

Hade (enligt mig själv) en bra planering inför måndagen. Underbart med mjukstart på måndagen med planering medan eleverna är på idrott (jag vet, dölyxigt). Vid 9-tiden tittar byggarbetaren, som fixar fuktskadad vägg utanför mitt klassrum, in och säger att det vore bra om vi kunde använda ”det tomma klassrummet” en våning upp idag. Jag är inte omöjlig och sa såklart: javisst! Dessutom, fortsatte byggarbetaren, ska skåpet i korridoren tömmas och flyttas, nu. Det var bara till att tömma det proppfulla skåpet (allt in i klassrummet…). Sedan gick jag ner i källaren och hämtade papper, pennor och sudd så vi hade något att arbeta med idag.

”Det tomma klassrummet” är precis som det låter, tomt. Som tur är finns bord och stolar, dator och digital whiteboard. Eftersom eleverna inte fick komma fram till sitt klassrum fick vi låta bli våra läromedel och datorer idag. Påhittig som man är (?) tyckte jag att dagen nog skulle fungera smidigt ändå…

Vad gör man då med bara papper, penna och sudd…det fick bli Loklor. Barnen fick en instruerande text och skulle utifrån den rita en Lokla. (Idé från ”Hur många prickar har en gepard?”) Färdig? Rita fritt… När alla var färdiga tänkte jag starta upp nordisk mytologi och visa en film…, det fungerade inte på datorn i ”det tomma klassrummet”… Just ja, vi fick en cd-skiva med ”värdegrundssånger” från vårt trevliga studiebesök i torsdags, dessa sånger kan vi lyssna på och lära oss… ,om det hade funnits en cd-spelare i ”det tomma klassrummet”… Nu börjar man ge upp lite. Eftersom jag inte hittar någon fallucka i anslutning till ”det tomma klassrummet” väljer jag att fortsätta spotta idéer. Nu kändes inte bara klassrummet tomt utan även hjärnan… Vika flygplan? Rita lite till? Tio minuter kvar till lunch, vi leker människomemory! Räddaren i nöden, människomemory. Trevlig, lugn och användbar lek. En elev kommer längst fram i klassrummet, snurrar runt ett varv, går ut från klassrummet och ändrar något på sig själv. Det kan vara att vika upp en ärm, lägga håret bakom örat…. När eleven ändrat färdigt kommer hen in och snurrar ett varv igen. Nu har klassen tillsammans tre gissningar på sig att lista ut vad som har hänt. Bra att få stå i centrum utan att behöva säga så mycket!

Ibland är det bra att vara lite flexibel, fast idag blev det mesta pannkaka…

Bild

One response »

Kommentera

