Klassblogg

Standard

De flesta klasser på vår skola har en klassblogg. De ser lite olika ut. Ettorna har väldigt charmiga bloggar där eleverna själva skriver, så gulliga att följa. Mina elever turas om att skriva veckobrev två och två varje fredag. Så i vår klassblogg skriver jag, men jag plockar alltid upp det barnen säger eller vill att vi ska blogga om, såklart!

Jag har två egna barn, 7 och 9 år gamla. När jag frågar vad de gjort i skolan får jag knappt några svar eller svar som ”det vanliga”…Jag har alltid önskat att jag kunde vara en fluga på väggen i mina barns klassrum. Titta utan att bli sedd… Så tanken bakom min klassblogg är just att den ska vara en fluga-på-väggen-blogg. När eleverna jobbar flitigt kan jag säga: -Nu jobbar ni så fint så jag sätter mig och bloggar om det här. Ofta har någon elev redan sagt: -Ska du inte blogga om det här? Jag lägger alltid in en bild. Inte så ofta på barnen, utan på mattespelet vi spelar, saker som tillverkats på slöjden… Åter till flugan…, så när barnen kommer hem har förhoppningsvis föräldrarna läst bloggen och kan vid middagsbordet fråga t.ex.:-Hur gjorde ni hoppitossorna på slöjden? Hur gick mattespelet till? En betydligt djupare och intressantare diskussion än vad jag får med mina barn vid mitt matbord. Önskar mina barn också hade klassblogg;-)

En hemlis: Mamma blir jag ofta kallad, men idag blev jag kallad mormor i matsalen av en mina elever…, jag som tyckte jag var lite ”poppig” i min nya tröja, pyttsan va;-)

Bild

Kommentera

