Multiplikation och staplar

Standard

Idag var klassassistenten ledig och på schemat hade vi matte i helklass. Måndagsmatten är vår praktiska och undersökande mattetimme. Idag fick det bli en individanpassad och självgående uppgift då jag var ensam vuxen. Barnen fick i uppgift att klippa ut 10 x 10 rutor, en hundraruta. Sedan hämtade de en varsin 9-tärning och valde den multiplikationstabell de behövde traggla mest på. Sen var det bara att sätta igång. Slå tärningen, ta antalet gånger sin tabell och skriva in produkten i ”första” rutan. Sedan göra samma procedur 99 ggr till;-) Snacka om gnugg. Förhoppningsvis var man lite säkrare på just den tabellen efteråt… Vi stoppade inte där… nästa moment i matteboken är diagram så då passade jag på att göra en snygg övergång. Alla lika produkter i hundrarutan målades i samma färg. När detta var klart hade vi bra underlag för ett stapeldiagram.

Bild

Annonser

One response »

  1. Vilken kul övning! Man kan ju aldrig få för många tips om hur man kan nöta tabeller. Smart att kombinera med diagram. Bra jobbat fröken! 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s