Bananbord

Standard

Idag vill jag slå ett slag bananbordet! Vad skulle jag göra utan mitt bananbord? Fantastisk skapelse! Jag känner mig lite som en nyhetsankare när jag sitter där bakom, men det är otroligt vad bra bordet fungerar.

När vi arbetar med matteboken (Eldorado) arbetar vi alltid i stationer (3 st). Jag har alltid matte i halvklass. Då blir det ungefär 4 elever på varje station. Framme hos mig (och bananbordet…) arbetar vi i matteboken. Tack vare bananbordet sitter jag praktiskt taget i elevernas matteböcker och ser varenda siffra och tanke dessa 3-4 elever gör. De andra stationerna varierar från gång till gång, beroende på vad som behöver repeteras eller befästas. Idag hade vi två datorstationer. På den ena datorstationen tragglades multiplikation(olika tabeller för olika elever) på mattemastaren.se. På den andra datorstationen tragglades klockan, analog eller digital beroende på individ, på elevspel.se. Annars kan det vara trevligt att lägga in en lite lättsammare station så som mattemåla eller mosaikbygge. Efter ca 15 minuter roterar vi. Alla eleverna hinner vara på samtliga stationer och jag hinner se hur det går för samtliga elever med just dagens mattetal och moment i matteboken! Varje elev, varje mattetal!! Jag berättar alltid innan vi startar vad vi tränar för något på de olika stationerna, så att målet för varje station tydligt framgår. Sedan är det dags för nästa halvklass att göra samma sak. Idag hade den andra halvan av klassen musik medan vi hade matte i klassrummet.

Bild

One response »

  1. Pingback: Appar jag använt min första iPad-termin | skolfröken fräken

Kommentera

