Ny termin

Standard

Då har jag lämnat mitt skumtomteberoende bakom mig och kastat mig handlöst in i ny termin, härligt!

Vi rivstartade terminen med att skriva kapitel 6 i vårt romanprojekt ”Den magiska dörren”. (Vårt och vårt… idén och lärarhandledningen kommer från Josef Sahlin, rekommenderas varmt!)

Jag går igenom kapitlets mål och innehåll, sedan skriver eleverna kapitlet på sina datorer. När man är nöjd med sitt kapitel lyssnar man på sin text med hjälp av talsyntesen som finns på alla datorer. När eleverna lyssnat på sin text hittar de alltid något som ska rättas till. Slutligen kommer jag och hjälper till med det sista fixet.

Tanken är att när eleverna är klara med sina romaner ska dessa läggas ut på vår klassida så att föräldrarna ska kunna ladda ner berättelserna t.ex. till sina telefoner. Dessutom kan vem som helst läsa berättelserna och eleverna får känna sig som berömda författare!

För att lyckas med det tekniska tar jag hjälp av skolans IKT-pedagog, Lotta. Lotta, som enligt mig är norra europas bästa IKT-pedagog, är en fantastisk person att bolla idéer med och att få stöd och inspiration av. Hon är inte bara trevlig och pratglad, utan enormt kompetent också!! Tror skolsverige skulle behöva multiklona Lotta, minst en Lotta till varje skola;)
Bild

Kommentera

